Balder: Mørk Ale

 Øllet præsenterer sig flot ved opskænkning. Det er en god oplevelse. Øllet får en flot og en rimelig stabil skumkrone. Farven er mørk gylden – ganske flot. Med således løftet humør stikker man gynteren ned i glasset for at fange aromastofferne fra øllet. Hmmm! Ikke specielt meget oplevelse ved det. I flg. etikken er duften fyldig. Det er jeg ikke særlig enig i.

Smager på øllet. Det er en mørk ale – ja. Let bitter smag med sødme. En lille behagelig eftersmag. Fyldig kan man ikke kalde øllet. Men hæderligt. Jeg drak øllet til ost og det fungerede sådan set udmærkede sammen.

Er man til den lidt spinkle smag er det en fornuftig øl. Er man derimod til det lidt mere fyldige bør man se sig om efter andre produkter til ganen.

0,5 l flaske. 4,6 % – altså almindelig alkoholstyrke for en øl. Det er et lille plus til denne øl, men det er samtidig med til at holde afgiften og dermed prisen nede. Og det med prisen er netop denne øls eksistensberettigelse. Den koster formentlig omkring 20 kr. i handlen hos de såkaldte lavprisbutikker (fri os for dem) og i supermarkederne.

Øllet er brygget af Baldersbrønde Bryggeri. Navnet Baldersbrønde er opfundet til lejligheden – det skyldes formentlig placeringen i Baldersbrønde. I Baldersbrønde er der et kendt bryghus – Nørrebro Bryghus holder til her. Og de sælger deres øl lidt vel dyrt, så for at få del i lavprisbutikkernes salg og samtidig undgå at underbyde sig selv differentieres navnet.

Snydes forbrugerne så? I dette tilfælde er øllet, hvad det giver sig ud for. En billig øl fra et mikrobryggeri. Folk får hvad de køber, men markedet bliver lidt mindre gennemskueligt ved den øvelse.

Andre producenter af øl gør det samme, men er mere tvivlsomme i deres forretningskoncept.

Skælskør Bryghus har netop opkøbt Gourmet Bryggeriet i Roskilde og Ølfabrikken, som nu kun er et navn, fulgte med. I aviserne stod der Harboe, men Harboe og Skælskør Bryghus er det samme. Det glemmer man dog at skrive på etikken når øllet sælges under navnet Skælskør Bryghus. Her får forbrugerne ikke det, der betales for.

Gourmet Bryggeriet har under navnet Ølfabrikken sendt flere partier dåseøl på markedet. Hvor er det brygget og tappet? Det fremgår ikke. Hvor det fremover fremstilles er der derimod næppe tvivl om, men det vil med uændret adfærd blive skjult for forbrugerne.

Man kan så spørge, hvad Gourmet Bryggeriet får ud af det? Ejerne en pæn stak Harboe aktie, men derudover er akilleshælen distributionsledet, hvis man har så store ambitioner, som GB synes at have. Det problem bør Harboe kunne klare. Så nu bliver det formentlig vanskeligere at finde en butik uden GB’s produkter. Suk.

Man kan sige man anvender mærkevare konceptet fra tøj. Forbrugerne får ikke at vide, at det er børnearbejder eller lavt betalte personer i østen, der syr kludene og prisen sættes så høj, at man ikke kan fatte mistanke. På den anden side kan man sige at navnet ølfabrikken lever op til sit navn herefter – for Harboe er en ølfabrik.

En anden øl-producent skriver fremstillet i EU på sine etiketter. Så kan man gætte på, at øllet er fremstillet i Polen, selv om navnet på etikken henviser til et dansk mikrobryggeri, som ikke har kapacitet til de mængder øl, der sendes på markedet. Men hvor mange kan gennemskue det? Og skal man som forbruger ikke forlange at få de korrekte oplysninger på etikken af en øl?

 Karakter : (0-6): 3

 Billedet af etikken er undladt. Mens Nørrebro Bryghus har spændende etikker er denne kedelig sort.

3 thoughts on “Balder: Mørk Ale

  1. Jeg fik den denne øl gavebragt af en god kollega. Senere fortalte Poul som den store øl-agent, han er, historien bag. Det mest positive, jeg kan sige om dette produkt er : “For en gangs skyld fik jeg en øl fra Nørrebro Bryghus, der ikke blev serveret for kold”. Det er dog en på alle måder ligegyldig sag, hvor det nærmer sig landevejsrøveri (ud for Balderbrønde nummer 25??) at plædere selvstændigt bryg. Jeg forstår virkelig godt, at Nørrebro Bryghus hverken vil lægge navn til denne øl på etikette eller hjemmeside. Hvis det hele handler om pris, ville jeg give en femmer for denne øl. Jeg er nede at ramme et et-tal på scalaen, men uden historien bag, kunne det nok blive til et to-tal. Er Nørrebro Bryghus ved at grave deres egen grav? Synes de selv deres øl er for dyre i detaill-handlen, siden de er nødt til at udsende deres egen bryg i andre klæder?

  2. Tapiren er jo kendt for sin kvalitetsbevidste gane, så efter at have læst Tapirens kommentar åbnede jeg den sidste Balder Mørk Ale jeg havde. (Jeg køber ikke flere.) Tapiren har som sædvanligt ret. Denne øl er til et rent 2 tal på skalaen. Jeg var for flink. Det er en ordinær mørk ale, brygget til lav alkoholprocent. Relativ hurtig og dermed også billig at brygge.
    Men de øvrige bryggeriers adfærd, som er omtalt ovenfor, er lige til tagrenden = 0.

  3. Jeg ærger mig stort over at jeg ikke fik læst disse kommetarer til Pouls fine anmeldelse. Jeg var storskuffet, dette industribryg er prissat vanvittigt højt og burde placeres ved siden af ølfabrikkens dåseøl i supermarkedet til den samme pris.

Skriv en kommentar